Sosiaalinen media

Internet on mullistanut monet perinteiset viestintäkanavat, ja tuonut mukanaan aivan uusia kommunikaation tapoja. Vielä muutamia kymmeniä vuosia sitten kun halusi tietää mitä kaverille kuuluu, piti ottaa puhelu lankapuhelimella, tai lähteä käymään kylässä.

Jos halusi näyttää kesälomareissun valokuvia ystävilleen, piti ne ensin käydä teettämässä valokuvaliikkeessä, ja laittaa kuvat sen jälkeen yksi kerrallaan valokuva-albumiin. Niistä ystävät pystyivät sitten katselemaan matkamuistoja. Jollakulla saattoi olla kotonaan videokamera, minkä avulla sai tallennettua liikkuvaa kuvaa vhs-kasetille. Sitä pystyi sitten jälkeenpäin katsomaan videoilta, kunhan oli ensin kelannut nauhan oikeaan kohtaan.

Internet on synnyttänyt useita sosiaalisen median palveluita, joissa ihmiset voivat jakaa kuvia, videoita, ajatuksia ja mielipiteitä. Muut käyttäjät voivat kommentoida ja reagoida näihin postauksiin, sekä keskustella niiden alla. Se mikä ennen vei paljon aikaa ja vaivaa, hoituu nyt muutamalla sormen napautuksella.

Suositut kuvapalvelut

Ihmiset pitävät visuaalisesti kauniista asioista. Monia kiehtovat esimerkiksi hienot näkymät, taide sekä kuvat. Siksi netin suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovatkin hyvin vahvasti keskittyneet valokuviin. Kuva kertoo monesti enemmän kuin tuhat sanaa, joten on luonnollista että ihmiset tykkäävät katsella kuvia ja videoita.

Instagram on suosittu internetin kuvapalvelu. Se on keskittynyt täysin kuviin ja videoihin. Käyttäjä voi ladata omalle sivulleen kuvia, joita muut voivat sitten kommentoida ja he voivat tykätä kuvista niin halutessaan. Käyttäjäprofiili voi olla joko julkinen tai yksityinen. Jos profiili on yksityinen, niin silloin vain kaveriksi hyväksytyt käyttäjät näkevät kuvasi ja voivat kommentoida niitä. Mikäli pidät profiilin julkisena, niin kuka tahansa voi katsella kuviasi ja jättää niihin kommentteja.

Sosiaalisessa mediassa tärkeää osaa näyttelee # – merkki, eli hashtag. Voit lisätä kuvaasi hashtagin, jolla muut käyttäjät voivat löytää kuvasi, vaikka eivät sinua tuntisikaan. Jos olet esimerkiksi ottanut upean kuvan hienosta auringonlaskusta ja lisäät siihen hashtagin #sunset, niin kuvasi näkee todennäköisesti paljon suurempi käyttäjäjoukko, kuin jos vain kirjoittaisit kuvasi alle muutaman sanan auringonlaskusta.

Sosiaalisen median palveluissa voi yleensä myös seurata jotain tiettyjä hashtageja. Tämä tarkoittaa sitä, että jos olet erityisen kiinnostunut vaikkapa Griffon – koirarodusta, voit Instagramissa seurata hashtagia #griffon. Näin ollen näet omassa syötteessäsi kaikkien käyttäjien lisäämät kuvat, joissa kyseinen hashtag esiintyy.

Muita sosiaalisen median jättejä

Kun puhutaan sosiaalisesta mediasta, ei voi olla mainitsematta Facebookia. Facebook aloitti sosiaalisen median aallon, ja palvelulla onkin nykyisin jopa yli 2 miljardia käyttäjää. Käyttäjä voi myös lisätä Facebookiin kuvia, mutta palvelu on suunniteltu enemmänkin kommentteja ja keskustelua varten. Käyttäjät voivat tehdä tilapäivityksiä, joita muut käyttäjät voivat sen jälkeen kommentoida.

Jos sijoittaminen kiinnostaa, voit kokeilla esimerkiksi Tessin.fi nettipalvelua. Harva nettipalvelu enää tarjoaa mitään ilman sosiaalista kommunikointikanavaa. Käyttäjät yleensä odottavat että muiden käyttäjien kanssa pääsee vaihtamaan kokemuksia, ja että heiltä voi kysyä apua erilaisiin aihepiireihin liittyen.

Muita suosittuja palveluita ovat Twitter, Pinterest ja Flickr. Nekin kaikki nojaavat joko kuviin tai tilapäivityksiin, joita muut käyttäjät voivat sitten kommentoida ja näin saadaan keskustelu aikaan. Myös monet sijoittamisen palvelut ovat siirtyneet internetiin. Niissäkin käyttäjät voivat keskustella keskenään, jättää kommentteja ja tykkäyksiä.