Verkkopankit ja mobiilimaksaminen

Kivijalkapankkien verkkopalvelut turvallisia

Suomi oli ensimmäisiä maita maailmassa, jossa otettiin käyttöön verkkopankkipalvelut. Nordea, Danske Bank, OP-pankki ja S-pankki antavat kaikki asiakkailleen mahdollisuuden laskujen ja lainojen maksuun, rahansiirtoon tai sijoituspalveluiden käyttöön verkkoselaimen tai älypuhelimen avulla. Turvallinen käyttö on toteutettu moniasteisella tunnistautumisella, jossa esimerkiksi puhelimeen ladatun sovelluksen avulla varmistetaan kirjautuminen tilille.

Verkkopankin turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä

  • Sessio sulkeutuu automaattisesti tietyn ajan (esim. 15 minuutin) kuluttua
  • SSL-suojattu yhteys pankin verkkosivuille salaa kaiken liikenteen
  • Pankkiasioita kannattaa käyttää tätä varten varatun erillisen selaimen avulla.

Mobiilimaksaminen tulevaisuuden maksutapa

Mobiilimaksamisen suosio lisääntyy vauhdilla ja erityisesti älypuhelimien ja tablettien kanssa kasvanut vuosituhannen vaihteen molemmin puolin syntynyt uusi sukupolvi on omaksunut kännykällä ostamisen normaaliksi osaksi arkea niin Suomessa kuin maailmalla. Pankit, kuten Nordea, ovat tuoneet tuotevalikoimaansa mahdollisuuden lisätä lähimaksuominaisuus joko maksukorttiin tai älypuhelimeen.

Lähimaksu on käytännössä aktivoidun maksukortin tai maksusovelluksen omaavan puhelimen vilauttamista maksupäätteelle, joka lukee tiedot hetkessä ja varmistaa tapahtuman reaaliaikaisesti. Etuna pankki- tai luottokortilla maksamiseen on nopeus. Teknologiaa kehitetään edelleen ja kaikki liikeketjut ja kaupat eivät vielä tue mobiilimaksamista.

Lähimaksamisen haasteita

  • Suuret ostokset (esim. Yli 25 euroa) eivät vielä onnistu kaikissa kaupoissa tai tietyillä mobiililompakoilla
  • Maksaminen saattaa edelleen keskeytyä teknisistä syistä
  • Akun loppuessa sovelluspohjainen lompakko on hyödytön

Palvelusovelluksia

  • Nordea Pay
  • Danske Bank MobilePay
  • Osuuspankki Pivo