Verkkosivujen suunnittelu ja ylläpito

Suunnittele ja koodaa verkkosivut itse

Verkkosivut saa nykyään ostettua valmiina ja vaikka näiden pakettiratkaisujen toiminnallisuutta, ulkonäköä ja sisältöä saa muokattua mieleisekseen tietyissä rajoissa. Niiden ylläpito on sidottu yleensä tiettyyn palveluntarjoajaan ja suuria muutoksia on työlästä tai mahdotonta tehdä. Itse tekemällä voi kuitenkin säästää rahaa ja saada mieleisensä sivut tarkalleen halutunlaiseksi, jos on valmis uhraamaan aikaa ja opettelemaan uutta.

Suunnittele sivut selkeä tarkoitus mielessä. Onko se suunnattu olemassa oleville asiakkaille vai houkutellakseen uusia? Onko tieto staattista vai usein päivitettävää? Mitä haluat uuden käyttäjän ensimmäisenä tekevän hänen tullessaan sivustolle.

Vinkkejä toimivan ja selkeän verkkosivun luontiin

  • Ulkoasun eri elementtien tulisi tukea toisiaan, olla helposti ymmärrettävissä ja helppo navigoida
  • Kerralla näkyvän informaation määrän tulisi pysyä kohtuullisella tasolla
  • Pidä alasivujen määrä hallittavalla tasolla
  • Toteuta lomakkeet, sivustoon kirjautuminen ja henkilökohtaisten tietojen kerääminen olemassa olevia käytäntöjä kopioiden.

Verkkosivujen automaattinen rakentaminen

Jos haluat tehdä verkkosivut ilman, että tarvitsee itse koodata tai suunnitella kaikkea alusta asti, tarjolla on useita vaihtoehtoja. Nettisivujen rakennustyökalut ovat helpoin, halvin ja nopein tapa rakentaa sivusto. Palveluissa on eroa niin ominaisuuksien kuin hinnoittelun osalta, mutta yleensä näitä voi testata parista viikosta kuukauteen ennen ostopäätöstä. Kiinnitä huomiota käyttöliittymään, sivuteemojen määrään ja laatuun sekä itse sivujen luonnin eri vaiheisiin.

Alla on listattu verkkosivujen automaattiseen kasaamiseen erikoistuneita palveluita, joilla on jo miljoonia käyttäjiä.

  • Weebly
  • Wix
  • Squarespace
  • Jimdo
  • Shopify

Hinta on halpa, mutta tietyt lisäpalvelut voivat maksaa erikseen. Näitä ovat esimerkiksi oma verkkotunnus, kovalevytila, premium-teemat, sivustojen markkinointi ja henkilökohtainen tuki.

Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnin välineenä

Sosiaalista mediaa voi hyödyntää omien verkkosivujen markkinoinnissa seuraavasti.

  • Tuo yrityksen brändi esiin laajalle yleisölle olemassa olevassa ekosysteemissä, kuten Facebook, Instagram ja Twitter.
  • Kerää tietoja erityisistä ihmisryhmistä, jotka ovat kiinnostuneita palveluistasi. Näin markkinointikampanjoita voi tarkentaa tavoittamaan kaikkein potentiaalisimmat asiakkaat.
  • Vahvista olemassa olevia asiakassuhteita ja brändiuskollisuutta
  • Jaa tietoa uusista tuotteista ja palveluista nopeasti
  • Mahdollisuus luoda virtuaali-kampanjoita pienellä investoinnilla

Mahdollisia haittapuolia

Todellinen tavoitettavuus voi jäädä paljonkin alle odotuksien, sillä sosiaalisessa mediassa samojen käyttäjien huomiosta kilpailevat tuhannet muut yritykset. Samoin huonosti toteutettu kampanja sekä yrityksen tai sen henkilöstön kommellukset tai pahemmat mokat leviävät nopeasti suurelle yleisölle. Toisaalta ne unohdetaan myös yhtä pikaisesti, sillä uusia miniskandaaleja syntyy päivittäin. Riippuen juridisesta sijainnista yksityistietojen kerääminen ja hallinta ja esimerkiksi kilpailujen järjestäminen tulee hoitaa asianmukaisesti, jotta välttyy mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä.

Kanavia on monia

Facebook on vain yksi mahdollinen markkinointikanava ja vaikka se onkin ehkä tärkein yksittäinen foorumi tällä hetkellä asiakkaiden tavoittamiseen, muita keinoja ei kannata sivuuttaa. YouTube antaa mahdollisuuden videoiden levittämiseen. Blogeissa voi kertoa tarkemmin mistä on kyse. Alennuskuponkeja jakavat sivustot voivat houkutella asiakkaita, jotka etsivät parhaita tarjouksia ja niin edelleen.